De 10 hellige bud

Kom i gang med Google Ads med vores 10 bud

Google Ads: Sådan gør du

Lad os starte med at konstatere: Google Ads er en jungle, som er virkelig svær at navigere i. Hvis du hverken har en guide under armen eller et kompas i hånden, er det nærmest en umulig opgave at løse på egen hånd. Men vi vil rigtig gerne hjælpe dig godt på vej.

Hos Slax har vi mere end 10 års erfaring inden for Google Ads, så du kan roligt tage os på ordet, når vi siger, at vi har set lidt af hvert. Det er en foranderlig verden at begive sig ud i, og både når det gælder opsætning af kampagner og optimering heraf, er der mange ting at tage stilling til. Derfor vil vi nu klæde dig godt på med vores 10 hellige bud, så du kan komme helskindet gennem junglen.

BUD 1: Husk annonceudvidelser

Når du tilføjer annonceudvidelser til dine annoncer på Google Ads, vil du opleve, at dine annoncer fysisk vil fylde mere, hvis udvidelserne er en del af annoncen.

BUD 2: Søgeord is key

Find de søgeord der giver mening for din forretning, og som din målgruppe vil bruge. Det vil sige søgeord, som der ville falde naturligt for din målgruppe at søge på, for at være sikker på, du kommer frem. På den måde åbner du op for at hav af potentielle kunder, som er interesserede i netop dit produkt.

BUD 3: Semrush er din ven

Når du skal bestemme bud til annoncer, er det oplagt at bruge Semrush for at finde ud af, hvad klikprisen normalt ligger på. Dog har Semrush en tendens til at skyde over, hvad prisen reelt set er, så der skal selvfølgelig også bruges en god omgang sund fornuft. Prisen kan også variere meget i forhold til branche, hvorfor det også er en faktor, man bør have in mente, når man overvejer bud. Vil du vide mere om Semrush, og vores andre favoritprogrammer, så kan du læse mere om det her

BUD 4: Nå ud til mange

Nu til dags googler folk de ting, de ikke kender svaret på. Her kan din virksomhed spille en rolle i at løse problemet for brugeren, hvis du har svaret til søgningen. Der er derfor rig mulighed for at nå ud til rigtig mange, når man bruger Google Ads effektivt. I vores branche er der et ordsprog, der lyder, at hvis du ikke findes på side 1 på Google, så findes du slet ikke for brugeren. Derfor er Google Ads helt essentielt for din virksomhed – og psst… søgeordsanalyser og søgeordsoptimering på din hjemmeside er også vigtigt, men det er en helt anden snak, som du kan læse mere om her (INDSÆT LINK TIL SEO-ARTIKEL).

BUD 5: Du bestemmer budgettet

Du kan som sagt bruge hjælpemidler som Semrush til at få en idé om, hvad du skal sætte klikprisen på for at komme frem på bestemte søgeresultater. Men derudover bestemmer du helt selv. Hvis du sætter dit budget højere end dine konkurrenters, så kommer du automatisk højere op i søgeresultaterne. Derfor handler det i nogen grad også om, hvem der vil ofre flest penge på Google Ads. Man skal selvfølgelig tænke lidt taktisk og ikke overbyde helt vildt, men hvis der er høj fortjeneste på at ligge øverst, så er det værd at overveje at forhøje budgettet. Lad os sige, du er en låsesmed. Så kan det måske godt betale sig at ofre lidt ekstra penge på Google Ads, da det vil betyde, du ligger som en af de første. Og når folk leder efter en låsesmed, er man måske heller ikke så kræsen, hvilket måske betyder, man tager det første og det bedste. Her ville du højst sandsynligt forsvinde i mængden, hvis du ligger som nummer fem eller endnu længere nede på siden.

BUD 6: Optmyzr er din ven

Optmyzr er en god ven, når det kommer til Google Ads optimering. Her kan du blandt andet finde negative søgeord, som du ellers taber på og tilføje til din kampagne samt tjekke kvalitetsscoren på dine annoncer. Her kan du komme ned på annonceniveau og se, hvilke der klarer sig bedst og derved finde ud af, hvilke du skal bruge tid på at optimere. Alt i alt er Optmyzr en god side til at danne et overblik over, hvordan dine Google Ads annoncer klarer sig. 

BUD 7: Lav split-tests

Det er måske ikke altid lige nemt at regne ud, hvorfor der er specifikke annoncer, folk ikke reagerer så meget på. Der kan man med fordel lave splittests, hvilket man blandt andet kan gøre ved at bytte nogle af overskrifterne eller beskrivelserne ud. Det vil sige, annoncen måske matcher med 75%, men de sidste 25% differentierer. Hvis den ene annonce så klarer sig langt bedre end den anden, kan man begynde at konkludere på det og kigge ind i, om det er de resterende 25%, der har gjort forskellen i forhold til successen. 

BUD 8: Optimér landingssiden

En annonce kan kun få dig så langt, men hvis den landingsside de besøgende kommer ind på, er forvirrende eller mangler at svare på den besøgendes spørgsmål, så har det alligevel ikke tjent sit formål at være blandt de øverste i Google søgninger: Nemlig at løse problemstillinger for brugeren. Derfor er kvaliteten af hjemmesiden virkelig vigtig. 

BUD 9: Forstå Googles regler

Der er helt klare retningslinjer om, hvad man må skrive i sine annoncer. Man må for eksempel ikke love at man som behandler – herunder blandt andet fysioterapeut, hypnotisør eller psykolog – kan fikse alle de problemer, en person har. Her skal man blandt andet passe på ikke at komme for langt over i medicinalbranchen eller sundhedspleje.

Kort sagt handler det om at handle politisk- og etisk korrekt. Det burde være nemmere sagt end gjort, men det er altid en god idé at læse op på Googles retningslinjer, så du er bedre klædt på til at skrive og udarbejde annoncetekster.

BUD 10: Kast dig ud i det

Det er ikke et bud i sig selv, men du lærer aldrig at navigere i Google Ads, hvis du ikke prøver. Derfor er vores sidste råd/bud til dig, at du forsøger dig ad, tester af, justerer bud løbende og optimerer annoncer. Vi er helt sikre på, at det så vil give et indblik i, hvad Google Ads gør for dig og din virksomhed. 

Hvis du ønsker at lære mere om Google Ads eller har brug for, at vi sætter det op for dig, så udfyld kontaktformularen nedenfor – så tager vi kontakt og booker ind til et uforpligtende møde. Her kan vi snakke om din virksomheds behov, og hvad vi kan gøre for jer. Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Google Ads annoncering her

Få et skræddersyet tilbud

KONTAKTOPLYSNINGER

SLAX Lagerhotel
Halkjærvej 16B
9200 Aalborg SV
info@telepas.dk

SLAX Bureau
Østerågade 25, 2 sal
9000 Aalborg

INFORMATION

Salg- og leveringsbetingelser

Privatlivspolitik

FAQ

BLIV RINGET OP

Udfyld formularen, så kontakter vi dig

© 2020 – SLAX – All rights reserved

CVR: 41191953